dialog Ramadhan di hadapan ALLAH

Ada sebuah kisah.......

Ramadhan merupakan satu bulan dimana amalan puasa diwajibkan. Pada saat kiamat ia kelihatan sangat cantik. Suatu ketika Ramadhan datang kehadirat ALLAH AWT. Memohon permintaan bagi manusia yang berpuasa di bulan Ramadhan.

ALLAH SWT bertanya : "Apa hajat kau ya Ramadhan??"

Ramadhan meminta ALLAH memakaikan mahkota pada setiap orang yang berpuasa di bulan ini. ALLAH lantas perkenankan dengan dengan
 mengkaruniakan 1000 mahkota bagi setiap pengamal puasa di bulan Ramadhan.
Di samping itu ada tambahan lain yaitu setiap orang diberikan syafaat untuk membebaskan 70.000 orang yang berdosa besar. Kemudian dinikahkan setiap orang dengan 100 bidadari rupawan. Setiap bidadari itu dilayani oleh 70.000 dayang2. Untuk bisa melihat dan terbang di surga,mereka diberi buraq sebagai kapal terbang.

Ramadhan masih menghadap dan tidak beranjak.

ALLAH bertanya : "apa lagi kehendakmu ya Ramadhan??"

Ramadhan meminta ALLAH menempatkan pengamal puasa Ramadhan supaya ditempatkan bersama Nabi di "Surga Firdaus". Allah perkenankan hajatnya dengan tambahan setiap orang diberi 100 bandar daripada permata merah Ya'qut. Setiap bandar pula dilengkapi dengan mahligai.

Wahai sahabat.....betapa hebatnya pemberian ALLAH terhadap orang yang berpuasa di bulan Ramadhan.... Apakah kita rela untuk menyia-nyiyakannya???
Hanya kita yang bisa menjawab pertanyaan itu...

1 comments:

Rizqi's Blog said...

Subhanallah...

Post a Comment

Back to Top